Vítězí tam, kde baterie nestačí. Pro vodík se hodí čtveřice železničních tratí
Zdroj: idnes.cz 06.08.2024 (00:00) ekonomika
Železničních tratí, kde by se mohly uplatnit vodíkové vlaky, je v Česku překvapivě dost. Jako nejefektivnější bezemisní řešení tuto technologii vyhodnotila studie ÚJV Řež u čtyř z osmi vytipovaných tratí. celý článek
Vodík se na českých kolejích nevyplatí. S výjimkou jediné trati
Zdroj: idnes.cz 07.06.2023 (00:00) ekonomika
Vlaky jezdící na elektřinu vyrobenou z vodíkových palivových článků se na tuzemské síti při současných cenách vyplatí ze všech ekologických alternativ dieselových vlaků nejméně. Alespoň to vyplývá z předběžných výsledků studie, kterou si nechala vypracovat Správa železnic. Ta jako nejefektivnější náhradu motoráků spalujících naftu nabízí elektrifikaci tratí a případně úpravu trati pro bateriové vlaky. Vodík je tak při aktuálních cenách poslední v pořadí.
Evropa vsází na zelený vodík. Ambiciózní plán má ale spoustu mezer
Zdroj: idnes.cz 21.05.2024 (00:00) ekonomika
V evropských plánech na proměnu energetiky hraje klíčovou roli vodík. Zamýšlený přechod na bezemisní palivo má ale několik nedostatků. Samotný vodík je mnohonásobně nákladnější než zemní plyn, navíc dosud neexistuje efektivní způsob, jak zelený vodík bezpečně a snadno transportovat.
V továrně na vodík. Elektrárna měla chránit před blackoutem, teď šetří účty
Zdroj: idnes.cz 14.09.2023 (00:00) ekonomika
Obavy z blackoutu vyřešil německý výrobce vodních čerpadel Wilo výstavbou elektrárny na čistý vodík. Zařízení skládající se ze dvou kontejnerů a zásobníku na stlačený vodík dokáže pojmout 520 kilogramů paliva a zásobovat z něj dortmundskou továrnu 125 hodin.
Z Lipníka do Drahotuše, z Plzně do Stodu. Rekonstrukce čeká 59 kilometrů tratí
Zdroj: idnes.cz 23.11.2023 (17:03) ekonomika
Bezmála šedesát kilometrů železničních tratí plánuje Správa železnic začít napřesrok modernizovat. Půjde například o tratě ze Stodu do Plzně, z Lipníku nad Bečvou do Drahotuší nebo o elektrizaci trati z Týniště nad Orlicí do Solnice. Začnou ale i opravy Smíchovského nádraží a dokončí se rekonstrukce budov v Českých Budějovicích a v Plzni.
Vodík vyrobený elektrolýzou jako palivo budoucnosti. V cestě ale stojí překážky
Zdroj: idnes.cz 11.09.2021 (17:59) ekonomika
Vodík vyrobený elektrolýzou z vody je podle odborníků do budoucna velkou nadějí. Širšímu využití zatím ale brání omezené možnosti jeho přepravy na větší vzdálenosti. Na řešení proto pracují přední dopravci. Ti navrhují novou generaci lodí, které by vodík při velmi nízkých teplotách transportovaly po celém světě.
Vodík jako palivo budoucnosti? Každopádně dobrá příležitost pro investory
Zdroj: idnes.cz 25.05.2021 (00:00) ekonomika
Evropská unie chystá další regulaci pro výrobu automobilů. Současnou normu Euro 6 má v roce 2025 nahradit norma nová, která přinese další povinné snižování emisí. Cílem je odklon od benzínu a nafty k elektromobilitě a dalším alternativním pohonům. Mezi ně patří i vodík. A je to právě vodík, který zajímá stále více investorů.
Česko dumá, kam dát elektřinu ze slunce. Možností je i využití dolu Darkov
Zdroj: idnes.cz 06.03.2023 (00:00) ekonomika
Fotovoltaické elektrárny mají úspěch a každý rok se jich připojí několik stovek. Energii z nich je ovšem potřeba někam ukládat. Nabízí se baterie, gravitace nebo vodík. Existuje řada „elektrospižíren“, ale každá má své úskalí.
Obr na železnici. Pražské koleje opravuje stavební stroj vážící stovky tun
Zdroj: idnes.cz 10.09.2021 (00:00) ekonomika
Na pražském železničním úseku mezi Hostivaří a Malešicemi začal ve čtvrtek pracovat obří stroj RUS 1000. Jeden z největších železničních stavebních strojů měří i s vozy pro logistiku 900 metrů a samotný váží 674 tun. Stavební firma Swietelsky ho na trati využije k čištění štěrkového lože, obnovení kolejového roštu a podbití trati.
Koleje pro rychlotratě mají ležet do 4 let, první vlaky pojedou v roce 2028
Zdroj: idnes.cz 08.04.2021 (11:46) ekonomika
Do roku 2023 plánuje Správa železnic dokončit jednání o umístění vysokorychlostních železničních tratí v krajině. Druhá polovina tohoto desetiletí by tak už měla být ve znamení výstavby nových tratí. Ty budou až na výjimky pouze pro osobní dopravu, náklad zůstane na aktuálně dokončovaných koridorech. Na prvním úseku rychlotrati v Česku se pak cestující svezou v roce 2028.
Kupka: Výstavba prvního úseku vysokorychlostních tratí začne příští rok
Zdroj: financninoviny.cz 26.07.2024 (09:43) ekonomika
Praha - Výstavba prvního úseku vysokorychlostních železničních tratí (VRT) mezi Brnem a Přerovem by měla začít v příštím roce. Práce na úseku mezi Brnem a Břeclaví začnou v roce 2026, úsek Moravská...
ČEZ: Gigafactory v ČR by mohla vyrobit baterie pro 400.000 až 800.000 aut ročně
Drážní zákon zřejmě umožní konzervaci tratí na žádost vlastníků
Jak najít vlaky pro 2,6 milionu „Pražanů“. Příměstské železnice se zahustí
Kámen nad zlato. Rychlotratě si zajistí materiál i za cenu vyvlastňování
KOMENTÁŘ: Čas vodíku přijde. Efektivní investici však nabídne jen málokomu
Automobilka Tatra se chystá na vodík, první vozy chce mít už brzy
Rusko konec éry fosilních paliv rozhodně neplánuje. Ve hře je nově i vodík
Havlíček dá prověřit stav železničních a silničních mostů
Přichází velká vodíková revoluce. EU sází na zelenou technologii v plenkách
Havlíček: Chceme v ČR aspoň jednu továrnu na baterie pro auta
Bloomberg: Jsou baterie obchodní válkou, kterou už Čína vyhrála?
ANALÝZA: Nejen chyby, nehodám vlaků mohly předejít investice
Po solárech i vodík. Solek vybuduje v Chile zelenou elektrárnu
Konec dieselů na kolejích. Stát vybral první tratě pro vlaky s baterkou
Zastavení na dálku, návěstidla, hlášení. Jak chce Havlíček zabezpečit tratě
Jen na kolejích stovky milionů. Železničáři začínají sčítat škody
Co dál po dokončení rychlodrah? Český průmysl plánuje stavby pro vnoučata
Ottawa poskytne VW až 13,2 mld. na výstavbu továrny na baterie
Volkswagen o měsíce odkládá rozhodnutí o možné továrně na baterie v Česku
Baterie vynálezce z Brna budou vyrábět Norové, novinku využijí automobilky
Baterie jako pojistka proti blackoutům, v Česku se však prosazují pomalu
ČEZ vybuduje v Ostravě největší baterii v Česku, bude velká jako dům
ČEZ: Tušimická baterie během roku testovacího provozu obstála
Švédské revoluční baterie míří na trh. Mohly by odstranit závislost na Číně
Zabezpečení tratí ještě víc prodraží nová technologie. Evropa chce modernější
Dosluhující šéf Škody Auto chce, aby koncern vybudoval závod na baterie v ČR
Správa železnic: Tendr k trati v Bubnech a rozhodnutí k Masarykovu nádraží
Experti: Vznik továrny na baterie je pro automobilový průmysl ČR téměř nutností
Česko míjí miliardové investice. Továrny na baterie rostou všude kolem
Začala stavba trati z Palmovky do Čakovic, která vrátí do Prahy trolejbusy
Už jen elektrické vozy. Automobilka Volvo změní do roku 2030 výrobu, chce obří továrnu na baterie
Železničáři loni zrušili pět desítek přejezdů. Opravdový boom se teprve čeká
Stát opět zkusí zatraktivnit úvěry na bydlení pro mladé. Nestačí to, říkají experti
Stát slibuje vyšší limity u úvěrů na bydlení pro mladé. Nestačí to, komentují experti