Vulkan: první vyrenderovaný obrázek
Zdroj: root.cz 05.08.2021 (00:00) it, počítače
[13 minut čtení] V následujících třech dílech našeho tutoriálu si ukážeme základy renderování ve Vulkan API. Dnes vytvoříme základní pipeline, nastavíme barvu pozadí a výsledek uložíme do souboru. Mnoho lidí by možná čekalo, že naše první renderovací aplikace bude o otevření jednoduchého vulkanního okna. Nebude tak. Inicializace okna a renderování do něj vyžaduje práci s Vulkan extensions (rozšířeními), s ukazateli na funkce a s konfigurací swapchainu. I kdybychom chtěli projít těmito složitostmi, získali bychom prázdné okno s tím, že bychom stejně stáli před úkolem naučit se do něj renderovat. My se místo toho nejprve naučíme renderovat. A až porozumíme procesu renderování, otevřeme tématiku, jak otevřít okno a jak v něm prezentovat výsledek renderování. Do té doby si budeme výsledný obrázek ukládat do souboru. celý článek
Vulkan: korektně vyrenderovaný obrázek
Zdroj: root.cz 12.08.2021 (00:00) it-pocitace
[13 minut čtení] Minule jsme vyrenderovali první obrázek snad tím nejjednodušším způsobem. Avšak aplikace nefungovala na každém hardware. Dnes si ukážeme, jak renderovat obrázky řádným způsobem. Minule jsme vyrenderovali obrázek do vk::Image, který byl v paměti uložen linearním způsobem (vk::ImageTiling::eLinear). Toto není zrovna nejefektivnější uložení z pohledu výkonu, a proto jej ne každý hardware podporuje. Problémy jsou tedy dva: obyčejně nižší výkon a absence podpory na některých kartách.
Vulkan: první vykreslený trojúhelník
Zdroj: root.cz 19.08.2021 (00:00) it-pocitace
[14 minut čtení] Dnes si ukážeme, jak vytvořit jednoduché shadery, jak zkonstruovat grafickou pipeline a jak vyrendrovat první trojúhelník. Kromě toho si řekneme i něco o SPIR-V a jak používat shadery napsané v GLSL. Posledně jsme renderovali obrázek do vk::Image v lokální paměti grafického procesoru, a pak jej překopírovali do host-visible vk::Image, odkud jej přečetl hlavní procesor a uložil do souboru. Obrázek však obsahoval jen zelené pozadí. Dnes to napravíme a vyrenderujeme první trojúhelník.
Vulkan: kompilace první aplikace
Zdroj: root.cz 08.07.2021 (00:00) it-pocitace
[8 minut čtení] Vulkan je moderní grafické a výpočetní API. V dnešním díle našeho prázdninového seriálu si ukážeme, jak nainstalovat vývojové prostředí a jak zkompilovat a spustit první vulkanní aplikaci. Pro kompilaci a ladění budeme používat množství nástrojů a knihoven. Na Windows budeme používat Visual C++ 2017 či novější. Na Linuxu budeme používat g++, nicméně by měl fungovat jakýkoliv standardní kompilátor C++. Mimo kompilátor budeme potřebovat ještě CMake a vývojové prostředí pro Vulkan ve formě vývojových balíčků, či přímo Vulkan SDK. CMake doporučuji verzi 3.10.2 či novější, alespoň tak radí stránky Vulkan SDK.
Vulkan: představení a první jednoduchá aplikace
Zdroj: root.cz 01.07.2021 (00:00) it-pocitace
[8 minut čtení] Vulkan je moderní grafické a výpočetní API. Ve svém oboru se stalo prakticky nejvýznamnější API, ke kterému se obrací jak herní tak i profesionální počítačová grafika. Toto je první díl tutoriálu, který nás do Vulkan API uvede. Vulkan 1.0 přišel na svět v roce 2016. Je tedy téměř o 25 let modernějším API v porovnání s OpenGL. Před 25 lety, zjednodušeně řečeno, byly mainstreamové grafické karty pouze zobrazovadlo: paměť, ke které byl připojen výstup na monitor. Co jste do paměti zapsali, to se objevilo na obrazovce. Dnes je grafická karta programovatelný vysoce paralelizovaný výpočetní stroj, který může svým hrubým výpočetním výkonem nahradit desítky i stovky moderních procesorů. Vulkan je navržen tak, aby poskytoval větší flexibilitu pro využití tohoto potenciálu, který dřímá v dnešních grafických kartách.
Rychlejší FLAC 1.4.3 i cesta KDE ke Qt6 a API Vulkan
Zdroj: root.cz 25.06.2023 (00:00) it-pocitace
Novinky v KDE: nejen Qt6 v SDDM, ale i roadmapa pro Vulkan, přípravné práce pro C++ 26 v GCC 14 a nová verze Wine 8.11 uzavírající 26 chyb.
Blender s API Vulkan, KDE s klávesou F10
Zdroj: root.cz 15.10.2023 (00:00) it-pocitace
Firefox na Waylandu je na spadnutí, Mesa 23.3 přidává Rusticl On Zink, Wine 8.18 s knihovnou FluidSynth, Blender začíná s testováním API Vulkan, KDE mění využití klávesy F10.
Microsoft jde po Vulkanu 1.2, KDE ladí Plasmu 5.27 k dokonalosti
Zdroj: root.cz 29.01.2023 (00:00) it-pocitace
Mesa ovladač Microsoft Dozen a kompatibilita s Vulkan 1.1 a 1.2, nový Vulkan 1.3.240 a DirectX Ray-Tracing, KDE s nahráváním obrazovky ve Spectacle, AMD posílá do jádra další patche pro RDNA3.
Vulkan: vytvoření okna
Zdroj: root.cz 01.07.2022 (00:00) it-pocitace
V letošní prázdninové sérii o API Vulkan si ukážeme, jak otevřít okno a jak do něj rendrovat. Naším cílem budou primárně platformy Win32, Xlib a Wayland. Dnes začneme otevřením okna a vytvořením surface.
Microsoft přispěl do API Vulkan, KDE ladí správu napájení
Zdroj: root.cz 10.09.2023 (00:00) it-pocitace
DXVK-NVAPI 0.6.4 přidává HDR, v KDE se mění uvítací obrazovka či správa napájení, Vulkan 1.3.264 s vůbec prvním rozšířením od Microsoftu, FreeBSD 14 Beta s WiFi 6, aktualizací LLVM a nástrojem Fwget.
Herní engine Godot i MPV 0.38 vylepšují podporu API Vulkan
Zdroj: root.cz 21.04.2024 (00:00) it-pocitace
Mozilla nabízí binárky Firefoxu pro ARM64 Linux, Wine 9.7 vylepšuje podporu ARMu, týden v KDE a další práce na šestkové Plasmě, otevřený Vulkan ovladač pro stařičké Radeony HD 6000 pro Windows.
Inteligentní skrývání panelu v KDE, FFmpeg s Vulkan Video
Vulkan: architektura a ukazatele na funkce
Rychlejší GPU v Raspberry Pi 5, openSUSE Tumbleweed se systemd-boot
Obrázek jako hodnota. Excel teď podporuje vkládání obrázků přímo do buněk
Kampaň začíná. AMD ukázalo první obrázek Radeonu RX 6000
AI dorazila i do smartphonů. Na nejsilnějším mobilním čipsetu vygeneruje obrázek za 15 sekund
Craiyon je odlehčená neuronka DALL-E. Klidně i na mobilu vygeneruje obrázek podle slovního zadání
VYZKOUŠENO: Gadgetu od Instaxu jsou výrobní linka na záznam zážitků
AI Krea umí v reálném čase kreslit obrázky podle vaší čmáranice. Novinka je ale děsně přetížená
Nový únik: Takhle by měly vypadat Ryzeny 6000 pro AM5
Tohle je první fotorealistický počítačový snímek ve vysokém rozlišení. Vznikl před 40 let v Pixaru
Vědci studiem DNA odhalili nejstarší známou neandrtálskou rodinu, je ze Sibiře
Vulkan Video už dekóduje AV1, KDE má tři týdny do vydání Plasmy 6.0
Aiťákův týden: Alza má Starlink, Google zabíjí sušenky a první kvantový počítač v Česku
JPEG XL pro Blender, ne pro Ubuntu 24.04 LTS, AMD FreeSync Video skončí
[aktualita] Žádné UFO, ale pták. Na ČVUT vznikla nová metoda rekonstrukce rozmazaných objektů
KDE Plasma 6.2 doslova na spadnutí, Zrythm přechází z GTK na Qt6
KDE Plasma 6.0 už pozítří, SDL3 dostává Vulkan Renderer
Apple Game Porting Toolkit staví na Wine, to má novou verzi 8.10
KDE chystá Plasmu 5.27, revoluční ventilátory Frore Systems AirJet
Vulkan: prezentační režimy a točící se trojúhelník
Vulkan: okno měnitelné velikosti
Nový ovladač Intel Xe zatím nic moc, Wayland-Proxy load balancer pro Firefox
Lepší podpora Snapdragon X1 Elite, nový TRIM pro XFS
Linuxové jádro 6.13 a Mesa 24.3: nejen Vulkan pro 12 let staré Radeony
Alberto Garcia z Igalia: Valve je skvělý člen open-source komunity, novinky nejen pro Vulkan
Midjourney 5.2 umí zoom, dokreslí okraje obrázků. Zase je o něco realističtější. A co Emma?
Správně se budící Ryzeny s NVMe, Plasma 6.1 už za několik hodin
Vulkan: swapchain a prezentace na obrazovku
Ryze 64bitová x86 architektura Intel X86-S, podpora MIDI 2.0