Vývoj pro ZX Spectrum: mikroprocesor Zilog Z80 a smyčky v assembleru
Zdroj:
root.cz
14.02.2023 (00:00)
it, počítače
Ve druhém článku o vývoji programů pro ZX Spectrum si popíšeme mikroprocesor Zilog Z80 a následně si ukážeme, jak realizovat a následně optimalizovat jednoduché počítané programové smyčky v assembleru. celý článek


Vývoj pro ZX Spectrum: vlastní vykreslovací subrutiny potřetí
Zdroj:
root.cz
21.03.2023 (00:00)
it-pocitace
Dnes si ukážeme, jak v assembleru mikroprocesoru Zilog Z80 realizovat operaci typu PLOT. Jedná se o standardní příkaz Sinclair BASICu pro vykreslení jediného pixelu na obrazovku. Není to ovšem zcela triviální operací.
Vývoj pro ZX Spectrum: dokončení realizace příkazu PLOT
Zdroj:
root.cz
28.03.2023 (00:00)
it-pocitace
Dokončíme poměrně rozsáhlé téma, kterému jsme se věnovali minule i předminule. Jedná se o vlastní implementaci podprogramu v assembleru mikroprocesoru Zilog Z80, jenž bude napodobovat příkaz PLOT ze Sinclair BASICu.
Zobrazení čísel a zpracování příznaků mikroprocesoru Zilog Z80
Zdroj:
root.cz
04.04.2023 (00:00)
it-pocitace
Nejprve si ukážeme, jak s využitím standardního podprogramu z ROM tisknout celá čísla. Tyto znalosti použijeme při zkoumání příznaků (flags) mikroprocesoru Zilog Z80, jejichž znalost je při programování v assembleru nedocenitelná.
Kouzlo minimalismu potřetí: vývoj her a dem pro slavné ZX Spectrum
Zdroj:
root.cz
07.02.2023 (00:00)
it-pocitace
Navážeme na série článků o vývoji her pro Atari 2600 a konzoli NES. Řekneme si, jak vyvíjet hry a grafická či hudební dema pro neméně slavný osmibitový stroj ZX Spectrum.
Vývoj her a dem pro ZX Spectrum: vlastní vykreslovací subrutiny
Zdroj:
root.cz
02.03.2023 (00:00)
it-pocitace
V seriálu o vývoji pro legendární mikropočítač ZX Spectrum si ukážeme různé způsoby přímé manipulace s obrazovou pamětí, tedy konkrétně takové postupy, které se obejdou bez využití podprogramů uložených v ROM.
Vývoj pro ZX Spectrum: výpis informací na obrazovku
Zdroj:
root.cz
21.02.2023 (00:00)
it-pocitace
Ve třetím článku o vývoji pro domácí mikropočítač ZX Spectrum si ukážeme, jak lze zajistit výpis užitečných informací (znaků, řetězců atd.) na obrazovku. Využít přitom můžeme podprogramy z ROM či si vše napsat od začátku.
Po téměř půl století se přestane vyrábět legendární procesor Zilog Z80, mozek ZX Spectra
Zdroj:
zive.cz
22.04.2024 (13:45)
it-pocitace
Americká společnost Zilog k 14. červnu odbaví poslední objednávky procesoru Z80 a následně jej po 48 letech definitivně přestane vyrábět. Legenda osmibitových počítačů dodnes potichu přežívala ve specializovaných průmyslových mašinách, ale část výroby jistě připadla i pro náhradní díly na dodnes ...
Apple představil první vlastní mikroprocesor pro počítače Mac
Zdroj:
ceskenoviny.cz
10.11.2020 (20:57)
it-pocitace
Cupertino (USA) - Americká společnost Apple dnes představila první vlastní mikroprocesor pro své osobní počítače Mac. Apple se tak odklání od technologie firmy Intel, jejíž čipy v počítačích...
Vývoj her a dem pro ZX Spectrum: vlastní vykreslovací subrutiny podruhé
Zdroj:
root.cz
09.03.2023 (00:00)
it-pocitace
Nejdříve dokončíme problematiku tisku znaků na obrazovku. Poté si ukážeme, jak je možné vytisknout celé řetězce a následně se zaměříme na emulaci BASICovského příkazu PLOT.
Něco pro fanoušky osmibitů. ZX Spectrum Next zamířil na Kickstarter a je to hit
Zdroj:
zive.cz
14.08.2020 (16:45)
it-pocitace
Kdo v 80. letech vyrůstal na ZX Spectru nebo jeho českém klonu Didaktiku M, ten by měl zbystřit. Na Kickstarteru si mohou objednat ZX Spectrum Next – Issue 2. Retro verze slavného počítače už nemá nic společného se Sinclairem, ale stojí za ní parta nadšenců, herních vývojářů a také autor původní ...
Vývoj her pro herní konzoli NES: první seznámení s možnostmi PPU
Vývoj her pro herní konzoli NES: plynulý posun pozadí (scrolling)
Vývoj pro osmibitovou herní konzoli NES s využitím překladače jazyka C
Tvůrce ZX Spectrum Sir Clive Sinclair zemřel ve věku 81 let
Malá historie počítačů: nové formáty je proměnily ve spotřební zboží
Grafická karta VGA a slavný režim X (X-mode)
Flat assembler: vývojářský nástroj ze staré školy
Základy tvorby her pro herní konzoli NES: mikroprocesor 6502 a assembler ca65
Začal vývoj Ubuntu 22.04 LTS, Project Trident končí
Compiler Explorer: až nečekaně užitečný nástroj pro vývojáře
Frameworky Capstone a Keystone: základ pro tvorbu assemblerů a disassemblerů
Zpracování n-rozměrných polí v jazyce Go s využitím knihovny narray
Velký technologický úspěch. Česko povede vývoj evropského procesoru
Před padesáti lety začala éra mikroprocesorů. Odstartoval ji Intel 4004
Mikropočítače založené na čipu RCA 1802
Zelená energie: Sinice dokázaly svou fotosyntézou půl roku napájet mikroprocesor
Zájem lidí o vývoj kolem covidu mírně opadl, má ho 74 pct lidí
Zájem lidí o vývoj kolem covidu mírně opadl, má ho 74 % lidí
SSD Cigent má integrovanou ochranu proti ransomwaru. Podezřelé aktivity pozná umělá inteligence
V Praze otevírá vývoj americký startup Zenbase, postaví zde celé R&D
TinyCC Assembler: assembler, jenž je součástí Tiny C Compileru
Nákladní elektrokola mají v Praze na Těšnově nové depo
Raspberry dalo levný počítač do klávesnice. Připomíná ZX Spectrum
Intel 4004: náhodný procesor, který před padesáti lety změnil svět
Vznikne nová konkurence pro Android a iOS? Elon Musk zvažuje vývoj a výrobu vlastního telefonu
Umělá inteligence, mail na vlastní doméně a síťové smyčky, to byl rok 2022
Reputace IP adres, směrovací smyčky a spolehlivost internetu (CSNOG 2022)
Multimediální frameworky: použití knihovny GStreamer
Programujeme ZX Spectrum: Ten nejhloupější možný program v Basicu
Kopie datových bloků na ZX Spectru: přenášení bajt po bajtu
Umělá inteligence, mail na naší doméně a ethernetové smyčky, to byl rok 2022