OBRAZEM: Parní lokomotivy ČSD. Poslední byly v provozu ještě v roce 1981
Zdroj: idnes.cz 16.01.2024 (00:00) it, počítače
Předmětem dnešního obrazového referátu jsou parní lokomotivy, potažmo historie parní trakce Československých státních drah. Prostřednictvím rozmanitého fotografického materiálu si představíme většinu z hlavních typů parních lokomotiv ČSD, přičemž neopomeneme zmínit některé související zajímavosti. celý článek
Parní lokomotiva, která nikdy nemohla přijet uhlím napřed
Zdroj: idnes.cz 30.09.2024 (00:00) it-pocitace
Vedle parních lokomotiv „obyčejné“ konstrukce vznikaly také parní lokomotivy méně obvyklé, až vyloženě neortodoxní, kam patří i stroje systému Fairlie. Obousměrné lokomotivy Fairlie vypadají na první pohled jako dvě lokomotivy sešité zády k sobě, ale jak uvidíme, realita je trochu složitější. Jejich čas byl ve druhé polovině století páry, ještě dnes je však ve stopovém množství v aktivní službě najdeme, všechny na jedné britské železniční trati v severním Walesu.
OBRAZEM: Túčko z ČKD se stalo legendou. V provozu je již od roku 1954
Zdroj: idnes.cz 09.01.2022 (00:00) it-pocitace
Motorové lokomotivy původní řady T 47.0 se právem řadí mezi legendy hnacích drážních vozidel tuzemské výroby. Protože to však jsou lokomotivy úzkorozchodné, byly a jsou jejich revíry velice omezené. Z tohoto prostého důvodu není obecné povědomí o nich takové, jaké by si zasloužily.
Giganty na kolejích obrazem. Kvůli lokomotivám Big Boy se upravovala trať
Zdroj: idnes.cz 29.06.2023 (00:00) it-pocitace
Americké lokomotivy Big Boy patří mezi největší a nejsilnější parní lokomotivy světa, každopádně jsou z parních obrů nejznámější. Prostřednictvím komentované galerie se stručně seznamme s pozoruhodnou historií těchto železničních velikánů a některými souvisejícími zajímavostmi, například tou, že jejich budoucí „otec“ dělal ve třinácti letech Callboye.
OBRAZEM: Naše první elektrická rychlíková lokomotiva jezdila jen v Praze
Zdroj: idnes.cz 31.05.2024 (00:00) it-pocitace
Realizované elektrifikační snahy prvorepublikových ČSD se omezily na tzv. pražský uzel. Při této příležitosti bylo v roce 1925 objednáno několik elektrických lokomotiv, a to jak traťových, tak posunovacích. Mezi nimi byly i tři rychlíkové lokomotivy řady E466.0 z plzeňské Škodovky, jednalo se o první československé rychlíkové lokomotivy elektrické trakce.
OBRAZEM: Poslední parní lokomotivou vyvinutou pro ČSD byla moderní Rosnička
Zdroj: idnes.cz 24.08.2023 (00:00) it-pocitace
Československo bylo významným producentem železničních lokomotiv. Nejprve parních a potom elektrických a motorových. Vyvrcholením československé konstrukce v oboru parních lokomotiv se stala řada 464.2, která patří mezi naše nejmoderněji řešené lokomotivy. Na její sériovou výrobu však už nedošlo.
OBRAZEM: První elektrický krokodýl se objevil po Velké válce
Zdroj: idnes.cz 29.06.2020 (00:00) it-pocitace
V roce 1919 začaly ve Švýcarsku jezdit elektrické lokomotivy charakteristického tvaru a zajímavé konstrukce, které později dostaly přezdívku Krokodýl. Ta se přenesla i na další lokomotivy jim do jisté míry podobné. Některé z krokodýlů ukazuje následující fotogalerie, byť primárně se zaměřuje na ty původní švýcarské lokomotivy řady Ce 6/8 II a řady Ce 6/8 III.
Legendy ČSD obrazem. Čmelák byl těžký, pro těžkou práci stavěný nezmar
Zdroj: idnes.cz 08.03.2023 (00:00) it-pocitace
Nejtěžšími motorovými lokomotivami z ČKD pro ČSD byly řady T669.0 a T669.1. Jednalo se o ekvivalent lokomotivy ČME3 určené pro export do SSSR. Lokomotivy ČME3 a spol. se zařadily k nejpočetněji vyráběným lokomotivám na světě.
Legendy ČSD obrazem. Zamračená z ČKD patří mezi naše nejslavnější lokomotivy
Zdroj: idnes.cz 22.03.2023 (00:00) it-pocitace
Motorová lokomotiva, známá mimo jiné pod přezdívkou Zamračená, platila za vskutku povedený produkt podniku ČKD. Zkonstruována byla pro zahájení masivního útoku proti parní trakci na neelektrifikovaných tratích ČSD. A i když se do tohoto úkolu o několik málo let později pustil s ještě větší silou i Brejlovec, význam Zamračené to nijak nesnižuje.
OBRAZEM: Pod kapotou exotické Fujary byly nejdražší motorové lokomotivy ČSD
Zdroj: idnes.cz 03.11.2024 (00:00) it-pocitace
Dieselelektrické lokomotivy řady T466.0, které lid od dráhy obdařil přezdívkami Pilštyk a Fujara, vyráběly Turčianské strojárne Martin. Zprvu poruchové stroje se postupně umoudřily a v kolektivu strojvedoucích se staly oblíbenými. Méně radosti z nich však měl personál v montérkách a s nářadím v rukou. V galerii se s těmito zajímavými stroji seznámíme a navíc si ukážeme ještě dva typy vzniklé jejich přestavbou.
Naše nejrychlejší parní lokomotivy přicházely zpravidla ze Škodovky
Zdroj: idnes.cz 28.10.2021 (00:00) it-pocitace
V bývalém Československu se ve velkých počtech vyráběly lokomotivy mnoha typů a pro řadu uživatelů, včetně zahraničních. Začalo to už lokomotivami parními a později pokračovalo elektrickými a motorovými. Um jejich tvůrců si tentokrát ukážeme na nejrychlejších parních lokomotivách sloužících u ČSD.
Německá parní lokomotiva najela do stromu na Chebsku u hranic, nikdo není zraněn
OBRAZEM: Velký Bejček se stal největší parní legendou lokálek ČSD
Národní technické muzeum opravilo parní lokomotivu 464.102, přezdívanou Ušatá
Nejvýkonnější meziválečné lokomotivy vyrobili ve Švýcarsku
OBRAZEM: Parní lokomotiva, která měla rozměry malé, ale význam velký
OBRAZEM: První primárně proudnicová parní lokomotiva v USA nespalovala uhlí
Mezi největší unikáty Národního technického muzea patří parní vůz Komarek
OBRAZEM: Malé lokomotivy Rosničky používalo i železniční vojsko
KVÍZ: Jak dobře znáte československé lokomotivy a motoráky?
OBRAZEM: Jediná s americkým čumákem v RVHP. Tahala i vlaky s jádrem
Inspekce: Střet lokomotivy a vlaku v Němčicích zavinil strojvůdce lokomotivy
OBRAZEM: Malá lokomotiva, která si zaslouží galerii velkou jako Prase
OBRAZEM: Stuttgartská zubačka vznikla už v roce 1884, tehdy jako parní
OBRAZEM: Vlaky TGV jako patrové. Jeden speciální dosáhl rychlosti 574,8 km/h
Na Den železnice do Bohumína přišly tisíce lidí, lákaly hlavně parní lokomotivy
Kousek za hranicemi můžete vidět parní lokomotivy na úzkokolejných tratích
POZOR VLAK: Natočili jsme fascinující parní lokomotivy ze skla
OBRAZEM: Lokomotivy Škoda se vyrábí sto let. Z některých se staly legendy
STO OBJEVŮ: Cestu od tlakového hrnce k parnímu stroji lemovaly výbuchy
ČSD byly prvním uživatelem motorových ozubnicových lokomotiv na světě
V J. Hradci opravili parní lokomotivu z roku 1898
OBRAZEM: Ta měla páru. Legenda ČSD, která udivovala nejen rekordními počty
Stávka letových dispečerů před 40 lety navždy proměnila americké nebe
Na dokončené železniční stavby ve Šluknovském výběžku vyjel parní vlak
Nejúspěšnější parní lokomotiva meziválečné konstrukce z ČKD byla Ušatá
Netflix zatěžuje internet víc než YouTube. Video má na svědomí dvě třetiny veškerého provozu
Výkonné americké lokomotivy Little Joe dostaly přezdívku po Stalinovi
Před 100 lety se narodil Jaruzelski, polský diktátor měl šlechtický původ
OBRAZEM: Naše Malá Bobina ze závodů V. I. Lenina. Pomáhala i při stavbě Lipna
POZOR VLAK: Ukážeme vám kompletní demontáž lokomotivy
POZOR VLAK: Parní vlaky vyzvaly na souboj vysokorychlostní jednotky
Expozice v Hrabalově chatě v Kersku bude v plném provozu v roce 2024