OBRAZEM: Stuttgartská zubačka vznikla už v roce 1884, tehdy jako parní
Zdroj: idnes.cz 25.03.2024 (00:00) it, počítače
Jedna ze čtyř německých dodnes fungujících ozubnicových drah se nachází ve Stuttgartu. Zubačky jsou zpravidla horské, primárně turistické, ale ta stuttgartská patří mezi výjimky, protože je zubačkou městskou a spadá pod městskou hromadnou dopravu. celý článek
Tatry na Technetu: první byla zubačka parní, po dlouhé vakanci elektrická
Zdroj: idnes.cz 17.07.2022 (00:00) it-pocitace
Ke komerční dopravě „pravěkých“ turistů do lůna Vysokých Tater mohly zpočátku posloužit pouze hipomobilní fiakry. Ale s končícím stoletím páry se začala objevovat i technika nezávislá ve svém pohybu na problematické síle zvířat. Jedním z takových dopravních prostředků byla ozubnicová železnice z roku 1896 do osady Štrbské Pleso. A v roce 1970 vznikla na stejném místě zubačka elektrická.
OBRAZEM: Zubačka na „Ledové moře“ nepotěšila provozovatele mulí dopravy
Zdroj: idnes.cz 05.09.2024 (00:00) it-pocitace
Významným dopravně obslužným prvkem Montblanského masivu je zubačka Montenvers, která se může pochlubit rekordními ročními počty cestujících. Zubačka přibližuje turistům především zajímavý ledovec zvaný Ledové moře.
OBRAZEM: První švýcarská elektrifikovaná zubačka vznikla ve století páry
Zdroj: idnes.cz 14.11.2023 (00:00) it-pocitace
Ozubnicová trať Gornergratbahn z roku 1898 se tehdy stala nejvýše položenou železniční tratí v Evropě. Tento primát jí ovšem už za několik let, v následujícím století, sebrala postupně po úsecích zprovozňovaná také švýcarská Jungfraubahn. To ovšem trati vedené z obce Zermatt na horu Gornergrat z jejího kouzla nic sebrat nemohlo.
OBRAZEM: Parní lokomotivy ČSD. Poslední byly v provozu ještě v roce 1981
Zdroj: idnes.cz 16.01.2024 (00:00) it-pocitace
Předmětem dnešního obrazového referátu jsou parní lokomotivy, potažmo historie parní trakce Československých státních drah. Prostřednictvím rozmanitého fotografického materiálu si představíme většinu z hlavních typů parních lokomotiv ČSD, přičemž neopomeneme zmínit některé související zajímavosti.
OBRAZEM: Velký Bejček se stal největší parní legendou lokálek ČSD
Zdroj: idnes.cz 30.07.2023 (00:00) it-pocitace
Parní lokomotiva řady 423.0, zvaná Velký Bejček, se významně zapsala do historie parní trakce u ČSD. Byla výsledkem snahy modernizovat a trochu sjednotit lokomotivní park pro lokální a vedlejší tratě tohoto nového železničního dopravce, který začínal svůj život s druhově bohatým dědictvím po éře rakousko-uherského mocnářství.
OBRAZEM: Na Dračí skálu. Nejstarší německá zubačka má všechny pražce ocelové
Zdroj: idnes.cz 26.05.2024 (00:00) it-pocitace
Nejstarší německou ozubnicovou železnicí je Drachenfelsbahn. Při svém zprovoznění v roce 1883 byla vyzdvihována jako technická senzace, skutečně přímo technische Sensation. Vrcholová stanice leží na Dračí skále, kde ovšem navzdory báchorkám nikdo nikdy žádného draka neviděl. Ostatně proto se tam mohla železnice relativně bezpečně postavit.
OBRAZEM: První horská zubačka byla… Ta americká samozřejmě. A jezdí dodnes
Zdroj: idnes.cz 06.12.2023 (00:00) it-pocitace
První horská ozubená železnice byla dokončena v roce 1869 ve Spojených státech. Jejím cílem je vrchol hory se snad nejhorším počasím na planetě Zemi. Přibližme si tuto dodnes provozovanou železnici prostřednictvím čtyř desítek fotografií.
Mezi největší unikáty Národního technického muzea patří parní vůz Komarek
Zdroj: idnes.cz 20.05.2023 (00:00) it-pocitace
Jedním z největších tuzemských unikátů z oboru dopravní techniky je parní železniční vůz řady M124.0, zvaný Komarek. Patří mezi pouhé čtyři parní vozy v Evropě, které jsou provozovanými muzejními exponáty. Je pravda, že Komarek svou provozuschopnost v roce 2021 ztratil, ale na jeho opětovném zprovoznění se pracuje.
OBRAZEM: Jediná maďarská zubačka jezdí v Budapešti. Patří mezi nejstarší
Zdroj: idnes.cz 29.02.2024 (00:00) it-pocitace
Zubačky „zakleté“ v katastru jednoho města nejsou jen tak obyčejná věc, a přeci dvě takové relativně blízko naší domoviny najdeme. Jednu v Budapešti a druhou ve Stuttgartu. Podívejme se nyní na tu maďarskou.
OBRAZEM: Parní lokomotiva, která měla rozměry malé, ale význam velký
Zdroj: idnes.cz 06.04.2024 (00:00) it-pocitace
Nejvýznamnější rakouskou lokomotivní řadou v kontextu českého průmyslu byla řada 97. V používání těchto lokomotiv samozřejmě pokračovaly po rozpadu monarchie i Československé státní dráhy, které je značily řadou 310.0. U ČSD dojezdily poslední kusy na posunech v roce 1968.
STO OBJEVŮ: Cestu od tlakového hrnce k parnímu stroji lemovaly výbuchy
OBRAZEM: Tramway du Mont-Blanc je nejvýše položenou francouzskou zubačkou
V J. Hradci opravili parní lokomotivu z roku 1898
Téměř rychlostí blesku: Sluneční soustava vznikla za pouhých 200 tisíc let
OBRAZEM: Ta měla páru. Legenda ČSD, která udivovala nejen rekordními počty
OBRAZEM: První primárně proudnicová parní lokomotiva v USA nespalovala uhlí
Německá parní lokomotiva najela do stromu na Chebsku u hranic, nikdo není zraněn
Na dokončené železniční stavby ve Šluknovském výběžku vyjel parní vlak
Nejúspěšnější parní lokomotiva meziválečné konstrukce z ČKD byla Ušatá
12 nejzajímavějších historických i současných alternativ počítačové myši
Národní technické muzeum opravilo parní lokomotivu 464.102, přezdívanou Ušatá
POZOR VLAK: Parní vlaky vyzvaly na souboj vysokorychlostní jednotky
Na opravenou trať ve Šluknovském výběžku vyjel parní vlak
V Táboře je vystavený patrně jediný parní motocykl v Evropě
OBRAZEM: Poslední parní lokomotivou vyvinutou pro ČSD byla moderní Rosnička
Giganty na kolejích obrazem. Kvůli lokomotivám Big Boy se upravovala trať
OBRAZEM: Elitní skupina Blue Angels udivuje diváky již od roku 1946
Legendy ČSD obrazem. Zamračená z ČKD patří mezi naše nejslavnější lokomotivy
Tesla se pouští do chytré domácnosti. Ne ta Muskova Tesla, ale ta stará dobrá česká Tesla
Před 100 lety vznikla Běloruská socialistická republika
OBRAZEM: Jugoslávské karavany byly zcela jiný level než ty z NDR, PLR a ČSSR
Příběhy z historie českého internetu: Jak byla Praha dva a půl dne hlavním městem internetu
Zahrejte si vláčky s OpenLoco nebo klasické Diablo s DevilutionX
OBRAZEM: Největší superúplněk v roce. „Modrý měsíc“ byl hezky vidět i v Praze
Zubačka slaví 120 let nostalgickými jízdami, trať čeká modernizace za půl miliardy
OBRAZEM: Bizarní stroj Sikorsky S-72 byl i nebyl vrtulníkem
Židovské milice Hagana byly klíčovou obranou proti Arabům
Lavička cítil, že nebyl daleko od odvolání, pak získal double
OBRAZEM: Francie se v roce 1940 zhroutila jako domeček z karet
OBRAZEM: Vlaky TGV jako patrové. Jeden speciální dosáhl rychlosti 574,8 km/h
Velká Británie chce po Metě, aby prodala Giphy. Bojí se příliš silného monopolu
OBRAZEM: Letadla ve výzbroji Královského letectva v roce 2020
Berlínská zeď vznikla podle prezidenta Steinmeiera ze lži
STO OBJEVŮ: Desítky žen v kosmu. První Těreškovová i rekordmanka Whitsonová